Odbiornik samochodowy lampowo-tranzystorowy (na skali odbiornika napisano: "tranzystoryzowany"). Zasilanie 12V, minus lub plus na masie. Montaż na obwodach drukowanych. Prawie cały na lampach, jako końcówka mocy tranzystor TG70 lub OC16. Jako samochody, w których może być stosowany, producent wymienia: Warszawa, Syrena, Moskwicz, Wartburg, P-70, Simca, Skoda, Fiat 600, Fiat 1200. Opis i schemat w RA-3/64,s.64. Tym razem - zamiast dokładnego opisu, artykuł z czasopisma "Motor", nr 29 z 1960 r.
MIKI - nowy odbiornik samochodowy produkcji polskiej
Poważne zwiększenie ilości samochodów osobowych mało- i średniolitrażowych zarówno produkcji krajowej jak i zagranicznej stworzyło konieczność skonstruowania odbiornika o małych gabarytach i małym poborze mocy z zastosowaniem do wielu typów samochodów.
Opracowania takiej konstrukcji podjęły się Zakłady Radiowe im. Kasprzaka w Warszawie i już prototyp tego odbiornika został wystawiony na tegorocznych XXIX MTP. Konstrukcję tę stanowi superheterodynowy odbiornik typu MIKI, lampowo-tranzystorowy przystosowany do samochodów posiadających instalację 12V o dowolnej biegunowości w stosunku do obudowy.
Radioodbiornik MIKI posiada 4 lampy niskowoltowe oraz tranzystor mocy, co pozwoliło na wyeliminowanie z konstrukcji przetwornicy wibratorowej i wraz z nią całego systemu zasilania z transformatorem i urządzeniem filtracyjnym, stanowiącego główny mankament odbiorników samochodowych. Przetwornica wibratorowa jest elementem wprowadzającym niepożądane wibracje odbiornika i nieprzyjemny szum w czasie odbioru audycji.
Główną zaletą zastosowania lamp niskowoltowych i tranzystora mocy jest rewelacyjnie mały pobór mocy pobierany przez odbiornik „Miki" - 15 W tj. 1,2A przy instalacji 12V. Przy 6V pobór mocy jest trzykrotnie mniejszy, niż w odbiornikach z przetwornicami wibratorowymi konstrukcji krajowej np. Żerań lub zagranicznej np. Schönburg.
Zastosowanie nowoczesnej metody schematu drukowanego do połączeń elementów, zapewnia trwałość i stabilność pracy odbiornika i pozwala uzyskać małe gabaryty odbiornika.
Wszystkie te cechy umożliwiają wmontowanie w samochodach małolitrażowych, w których zarówno ekonomiczność eksploatacji jak również małe wymiary odgrywają zasadniczą rolę. Wobec przewagi odbiornika MIKI nad odbiornikami konstrukcji konwencjonalnej (z przetwornicami wibratorowymi) należy podkreślić, że konstrukcja ta stanowi duży postęp w dziedzinie odbiorników samochodowych i nie ustępuje najnowszym aktualnie produkowanym odbiornikom przez firmę Philips i inne firmy zachodnie.
OPIS OGÓLNY ODBIORNIKA
Odbiornik „Miki" posiada dwa zakresy: średnio i długofalowy. Dobre parametry elektryczne, czułość, selektywność, automatyczna regulacja wzmocniona i moc wyjściowa zapewniają odbiór stacji radiofonicznych w dowolnych warunkach pracy samochodu przez całą dobę.
Łatwość strojenia i przełączania zakresów za pomocą klawiszy oraz bardzo duża stabilność strojenia indukcyjnego zapewniają dobry odbiór podczas szybkiej jazdy nawet po najgorszych drogach.
Automatyczna regulacja wzmocnienia wyrównuje zaniki odbioru również podczas jazdy w tunelach i głębokich kotlinach. Jako wyposażenie odbiornika oprócz głośnika i teleskopowej anteny dołączana jest instalacja przeciwzakłóceniowa stanowiąca zabezpieczenie odbior¬nika przed ewentualnymi zakłóceniami z instalacji zapłonowej samochodu. W skład zabezpieczeń wchodzą 4 oporniki zaprasowane w „fajki" na świece i 1 opornik zaprasowany w rurce bakelitowej do przewodu: cewka-rozdzielacz.
Ważniejsze dane techniczne
Zakresy fal: średnie 185-7-576 m, długie 1050-2000 m
Czułość: na falach średnich - 15 nV, na falach długich - 30 nV Moc wyjściowa: 2 W
Zasilanie: 12,6 V z przełączeniem biegunowości, pobór mocy: 15 W
Przełącznik dla odbioru stacji lokalnej: pozwala na uniknięcie zniekształceń i gwizdów przy odbiorze bliskich, bardzo silnych stacji radiofonicznych.
Lampy: niskowoltowe EF 97, ECH 83, EF 98 f-my Philips, tranzystor mocy: OC 16 - Philips.
Głośnik: eliptyczny wysokiej jakości 130x180 mm o mocy 2 W do montażu pod deską rozdzielczą z siatką dekoracyjną lub w pudełku ozdobnym (kampingowy) — zależnie od potrzeb klienta.
Antena: teleskopowa typu MIKI z kablem o długości 1,5 m.
Wymiary: tył: 180 x 90 mm, przód: 180 x 46 mm, góra: 180 x 40 mm Ciężar: 2 kG.
MONTAŻ ODBIORNIKA W SAMOCHODZIE
Odbiornik MIKI posiada wyposażenie w zależności od życzenia klienta, harmonizujące z tablicą rozdzielczą w dowolnym typie samochodu osobowego. Dwie skale (krótka i długa), dwie obejmy - chromoniklowana i pokryta lakierem (typu „hammerschlag") oraz komplet różnokolorowych podkładek stanowią tło skali odbiornika. Zapewniają one uniwersalność zamocowania w różnych typach samochodów oraz pozwalają na wybór wyglądu zewnętrznego odbiornika i koloru tła skali harmonizującego z wewnętrznym wykończeniem samochodu. Rozstawienie osi gałek oraz wymiary osłon ścianki przedniej dostosowane jest do otworów w samochodach posiadających przewidziane miejsce na odbiornik w tablicy rozdzielczej.
Małe wymiary i ciężar odbiornika pozwalają na jego zastosowanie w sposób bardzo łatwy w samochodach nie posiadających przewidzianego miejsca w tablicy rozdzielczej jak np. w FSO-Syrenie czy „Mikrusie".
W samochodzie FSO-Syrena, odbiornik MIKI zamocuje się pod tablicę rozdzielczą z prawej strony kierowcy przy pomocy specjalnych kątowników, stanowiących wyposażenie odbiornika. Głośnik można umocować w sposób dowolny np. z lewej strony tuż pod skrzynką rozdzielczą. Antena MIKI przystosowana jest do montażu na poziomej części maski silnika (nieruchomej) bezpośrednio przed szybą z prawej strony wozu. Dla dokonania czynności montażu należy wywiercić otwór w masce fi 17 oraz w przegrodzie fi 12 dla wprowadzenia kabla antenowego do wewnątrz wozu.
Konstrukcja zamocowania pozwala na uzyskanie odpowiedniego dla danego typu samochodu nachylenia anteny.
ZALETY I TRWAŁOŚĆ EKSPLOATACJI
Mały pobór mocy z akumulatora pozwala na długą pracę w czasie postoju bez obawy rozładowania akumulatora i umożliwia dzięki temu wykorzystanie odbiornika w warunkach kampingowych przez zastosowanie głośnika wyprowadzonego na zewnątrz wozu.
Pozytywne wyniki eksploatacji odbiornika MIKI w różnych typach samochodów, jak również w czasie ostatniego raidu automobilowego do Monte Carlo w samochodach FSO-Syrena pozwalają na ocenę odbiornika jako bardzo udanej konstrukcji o dużej trwałości i możliwościach.
Termin uruchomienia produkcji masowej w początkach 1961 r. Odbiornik MIKI będzie stosunkowo tani, gdyż jego cena będzie niższa aniżeli radioodbiornika „Żerań" tj. kształtować się będzie poniżej 3.800 zł.
Na zdjęciu wersja z długą i z krótką skalą.